Veelgestelde vragen
Neem contact met de huisartsen spoedpost voor medisch dringende vragen, die niet kunnen wachten totdat uw eigen huisartsenpraktijk geopend is. Niet alle medische klachten zijn spoedeisend. Veel medische klachten kunt u zelf behandelen of kunnen wachten tot uw eigen huisartsenpraktijk weer open is. Twijfelt u of uw vraag medische dringend is, vul de korte vragenlijst op onze site in en binnen 1 minuut weet u welke zorg passend is en als het nodig is wordt u door ons teruggebeld.
De huisartsen spoedpost verleent spoedeisende hulp. Om de ernst en mate van spoed (de urgentie) van uw hulpvraag goed te kunnen beoordelen is het belangrijk dat u ons eerst belt. De triagiste stelt u een aantal vragen over uw klachten waarmee zij vaststelt welke hulp u nodig heeft. Dit proces noemen we de triage. Als het noodzakelijk is plant de triagiste daarna een afspraak in voor een consult op de huisartsen spoedpost of een visite. De triagiste zorgt voor een juiste planning van de afspraken. Het kan echter gebeuren dat u moet wachten omdat er een patiënt tussendoor komt die met meer spoed geholpen moet worden.
Het kan zijn dat u soms lang moet wachten. Dit kan een aantal redenen hebben:
- mensen met ernstige acute aandoeningen gaan altijd voor;
- er moet op de specialist gewacht worden;
- de behandelkamer is bezet;
- uw arts moet overleggen met een andere specialist;
- het wachten is op uitslagen van onderzoeken.
Wij helpen u zo snel mogelijk. Toch lijkt het soms dat anderen sneller aan de beurt zijn. Dat kan want in de wachtkamer zitten mensen bij elkaar die op verschillende zorgverleners wachten. U wacht niet allemaal op dezelfde zorgverlener. Het is wel zo dat mensen met nog ernstigere klachten dan u eerder aan de beurt zijn.
Nee, u moet zelf op uw spullen letten. In de huisartsen spoedpost zijn wij niet aansprakelijk voor diefstal, vermissing of beschadigingen van uw eigendommen.
Als patiënt heeft u recht op bescherming van uw persoonlijke gegevens. U moet ervan uit kunnen gaan dat alles wat u met uw hulpverlener bespreekt geheim blijft. Alleen de personen die betrokken zijn bij uw behandeling zijn op de hoogte van uw situatie. Informatie mag slechts met uw toestemming doorgegeven worden aan bijvoorbeeld uw partner, familie of vrienden. Om uw privacy te kunnen waarborgen heeft de huisartsen spoedpost protocollen opgesteld over de omgang met medische gegevens: Privacy Policy – Huisartsen OZL (huisartsen-ozl.nl). Meer informatie over uw rechten als patiënt staat op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Ja, uw eigen huisarts krijgt een verslag van uw bezoek.
De Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) heeft aparte regels voor vier groepen minderjarigen:
- Minderjarigen jonger dan 12 jaar
- Minderjarigen van 12, 13, 14 of 15 jaar
- Minderjarigen van 16 en 17 jaar
- Minderjarigen die wilsonbekwaamzijn (12 tot 18 jaar)
Hieronder vindt u de regels die gelden bij deze vier groepen:
Minderjarigen jonger dan 12 jaar
De ouders of voogd(en) hebben altijd recht op informatie over de minderjarige.
Minderjarigen van 12, 13, 14 of 15 jaar
De ouders of voogd(en) hebben recht op informatie die belangrijk is voor hun rol als opvoeder. De arts hoeft geen informatie te delen als hij vindt dat het in strijd is met de zorg van een goed hulpverlener.
De minderjarige moet zelf toestemming geven aan de huisarts om gegevens met andere mensen te delen. De ouders en het kind kunnen aanvragen om het medisch dossier te bekijken. Het kind kan bezwaar maken tegen dat de ouders het dossier kunnen inzien.
Deze groep minderjarigen mag niet zelfstandig een behandelingsovereenkomst sluiten. Dat doen de ouders of voogd(en) namens de minderjarige. Voor elke actie die hoort bij het uitvoeren van de behandelingsovereenkomst, moeten zowel de minderjarige als de ouder(s)/voogd(en) toestemming geven aan de arts. Van tevoren vertelt de huisarts hen over wat de behandeling inhoudt.
Minderjarigen van 16 of 17 jaar
De ouders of voogd(en) hebben geen recht op informatie. De minderjarige heeft het recht op geheimhouding. Een patiënt van 16 of 17 jaar moet op dezelfde wijze behandeld worden als een meerderjarige.
Minderjarigen die wilsonbekwaam zijn (12 tot 18 jaar)
De ouders of voogd(en) hebben altijd recht op informatie over minderjarigen die wilsonbekwaam zijn. Voor alle wilsonbekwame minderjarigen van 12 tot 18 jaar geldt dat hun ouders of voogd(en) met de huisarts afspraken maken over hun zorg en gezondheid.
Als je 16 jaar of ouder bent, kun je naar de huisarts zonder dat je daarvoor toestemming van je ouders nodig hebt. Je mag dan zelfstandig handelen bij de huisarts. De huisarts mag zonder jouw toestemming geen informatie doorspelen naar je ouders en je ouders hebben geen inzage in je medische dossier.
U legitimeert zich met uw paspoort, identiteitskaart, vreemdelingenkaart of rijbewijs. Dit geldt ook voor kinderen. Jongeren van 12 tot 14 jaar, die niet willen dat hun ouders/verzorgers op de hoogte zijn van het bezoek aan de huisartsen spoedpost, kunnen zich legitimeren met hun schoolpas.
Wij zijn verplicht om uw Burgerservicenummer (BSN) te registreren. Het BSN is een uniek persoonsgebonden nummer. Het wordt gebruikt voor betrouwbare uitwisseling van medische gegevens en het voorkomt persoonsverwisselingen.
Natuurlijk helpen wij u. Maar het is wel nodig dat u op een later tijdstip langs komt met uw legitimatie. Wij zijn verplicht om uw BSN te controleren. Zonder uw BSN kunnen wij geen medische gegevens van u opvragen bij andere zorgverleners dan uw huisarts.
Kijk op www.infoBSNzorg.nl of bel met de Servicedesk van het informatiepunt via tel. 0900 – 232 43 42 (€ 0,01 per minuut).
Ja, de Dienstapotheek OZL kunt u vinden aan de achterzijde van het Spoedplein van Zuyderland Medisch Centrum locatie Heerlen. Hier kunt u uw medicatie halen.
De openingstijden van de Dienstapotheek zijn van Maandag t/m vrijdag van 17.30 tot 8.30 uur ’s ochtends op zaterdag, zondag en feestdagen is de apotheek 24 uur geopend.
Bij hoge uitzondering en in zeer acute gevallen is het mogelijk dat u een herhaalrecept krijgt voor een kleine hoeveelheid medicijnen. Met deze medicijnen redt u het tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Neem hiervoor contact op met de Dienstapotheek 045 – 5741004 . Bepaalde herhaalmedicijnen verstrekt de huisartsen spoedpost en de Dienstapotheek nooit.
Alle huisartsenzorg is verzekerd via de basisverzekering. Dit betekent dat deze kosten niet ten koste gaan van uw eigen risico. U hoeft dus geen kosten te betalen voor huisartsenzorg.
De hoogte van de kosten worden ieder jaar vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit. De tarieven voor 2024 zijn:- Consult: € 175,34
- Visite door de huisarts bij u thuis: € 263,01
- Triage consult: € 35,00
Het telefonisch contact met de triagist van de huisartsen spoedpost is een triageconsult. Daar zijn kosten aan verbonden. Deze kosten brengen wij bij u in rekening.
Zowel het telefonisch consult als het consult bij de huisartsen spoedpost en het huisbezoek worden in rekening gebracht. Met uw verzekeringsgegevens kunnen wij -in de regel- rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren. U heeft er dan geen omkijken naar. Wij kunnen rechtstreek declareren bij Nederlandse zorgverzekeraars of als u een ‘European Health Insurance Card’ heeft.
Zijn uw zorgverzekeringsgegevens niet bij ons bekend, dan ontvangt u een rekening thuis. Deze kunt u zelf declareren. Vindt u dit vervelend? Neem dan even contact met ons op en geef alsnog uw zorgverzekeringsgegevens aan ons door. Kosten van een consult of behandeling kunnen ook contant of per pinautomaat bij de huisartsen spoedpost afgerekend worden. U ontvangt dan een kwitantie die u naar uw verzekeraar kunt sturen. De financiële administratie is op maandag, dinsdag en donderdag bereikbaar van 08.30 uur tot 16.30 uur op 045 – 747 00 04 en via debiteuren@huisartsenpost-ozl.nl.Wij kunnen rechtstreeks declareren aan uw Europees zorgverzekeraar declareren ingeval u een geldig ‘European Health Insurance Card’ heeft.
Bent u niet verzekerd? Of niet in bezit van een ‘European Health Insurance Card’ dan krijgt u aan de balie uw factuur welke u gelijk kunt betalen, het liefst per pin.
Hebt u vragen over uw factuur of bent u het niet eens bent met uw factuur dan kun u contact opnemen met de financiële administratie van huisartsen OZL, bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag van 08.30 uur tot 16.30 uur en op 045 – 747 00 04 en via debiteuren@hozl.nl. De tarieven worden jaarlijks vastgelegd door het College Tarieven Gezondheidszorg. Daar moeten wij ons aan houden.